Proč nesnáším Stmívání

4. srpna 2014 v 21:46 |  Nezávratná moudrost
Tohle tak úplně nebude jeden z těch milionu totožných článků poukazujících na stupiditu Stmívání a na to, jak jsou upíři v něm... No, ne úplně upíři, nebo na to, jak je odpudivý je obličej Roberta Pattisona, Bella bezcharakterní postava a celkově všechny tyhle často řešené zápory. I když nutno říct, že ano, všechny jsou pravdivé. Ale je tu něco mnohem nebezpečnějšího a vážnějšího, kvůli čemu nemám Stmívání ráda a moc lidí jsem o tom psát neviděla.

Edward a Bella, celé Stmívání, jsou totiž ukázkový příklad tzv. abusive relationshipu.

Nevím, jak to nejlépe přeložit do češtiny, protože v angličtině mi to prostě vystihuje nejlépe - je to něco, co všichni nesnášíme a řešíme, ale kupodivu to téměř nikdo nevidí ve Stmívání, kde je to ve vší jasnosti. Takový vztah funguje úplně stejně, jako vztah mezi hlavními propagonisty téhle ságy. Edward je dominantní muž, "násilník" (abuser). Bella je tichá, submisivní, ovlivnitelná "oběť". Celý skript filmu je prostě ukázka toho, jak takový vztah funguje a nejhorší je, že právě tenhle vztah je pro mladé dívky popisován jako nebeský, ideální, dokonalý!
Přitom je v reálném životě při nejmenším nezdravý a obvykle přímo destruktivní.


Abuser totiž využívá ve vztahu několik jasných bodů, které všechny do jednoho sedí do popisu vztahu Edwarda a Belly. Dominance, výhružky, vzbuzení viny, izolace a zastrašování,... První bod zastává Edward v tom, že naprosto ovlivnitelné Belle neustále říká, co má dělat a ona ho hned na slovo poslouchá. Rozhoduje za ni a ona jako otrok poslouchá, což má být bráno jako fakt, že je sladce přehnaně ochranářský. V knize jde najít několik částí, kde Edward rozkáže a Bella okamžitě udělá. Sledování někoho ve spánku také opravdu není tak sladce romantické, jak je to ve Stmívání popisováno, je to stalking, není to normální věc. Další bod, izolace, vznikne sice z Belliny svobodné vůle, ale pod vlivem koho jiného, než Edwarda. Když se na to podíváte, Bella opustí všechny svoje přátele, rodinu, všechno to pustí k vodě v zájmu jejího vztahu s Edwardem, který je vše, na co se soustředí. Tady už se určitě někteří začínají chytat reality a v hlavě se jim objevují příklady z jejich okolí. Tohle je časté u nově zamilovaných párů a ne vždy to hned značí takhle destruktivní vztah, ale pokud je dívka tak lehce ovladatelná a submisivní jako Bella, stačí dominantní vůdce - muž, který ví moc dobře, co dělá - a máme to tu. Tím se na něm stane dívka/Bella neskutečně vázaná a závislá. Pak tu máme celou tu věc s tím, jak Edward pendluje mezi zabitím Belly, to všechno svedené na jeho upíří instinkty. Bella má neustále rány a modřiny od Edwardovy "nadlidské síly" a je to bráno jen jako součást toho úžasného faktu, že je super sexy temný upír.
Stačí si ale odmyslet tenhle detail... a už to tak sexy není, že?

Bella jako postava je napsaná tak, že submisivně přijímá naprosto vše, co se kolem ní děje. Proto když jí Edward opustí, Bella kompletně ztratí samu sebe a zhroutí se - protože mimo toho vztahu prostě nemá charater, nemá nic. Stejně jako v totožných vztazích v realitě, když se toho semele příliš, Edward jí koupí dárek nebo pro ní zahraje na pijáno a vše je odpuštěno... no ne? Dalším rudě svítícím bodem je Bellina absence normální reakce na sexuální obtěžování - když jí Jacob začne líbat proti její vůli, zkusí ho od sebe odstrčit, ale nakonec se s tím smíří a nic nedělá, jakoby to bylo její místo a ona to prostě musela přijmout. A jak jinak - to je bráno jenom jako symbol Jacobovy náklonnosti k ní a ne jako něco špatného. Je přeci tak sexy, že po ní tolik touží, ne?

Teď si uvědomte fakt, že jeden z hlavních zdrojů, kde se učíme, jak by vztahy měly vypadat, jsou média. Všechno to konzumujeme, filmy, knihy, seriály,... Zpracováváme všechny ty informace kolem 24 hodin denně 7 dní v týdnu, ať si to uvědomujeme, nebo ne. Stephenie Meyerová - která mě tím osobně zklamala, ne proto, že bych byla její fanynka, ale protože o ní vím, že má sama děti a je dokonce Mormonka, což mě dost zaráží - vytvořila dokonalý příklad toho, jak nemá zdravý vztah vypadat a předložila ho mladým dívkám, aby ho vstřebaly a oslavovaly jako pravou lásku!


Když čtu knihu, nevidím jenom vymyšlené postavy, vidím i miliony mladých ovlivnitelných dívek, kterým je to předkládáno jako dokonalý příklad pravé lásky. Tohle už není o upírech a vlkodlacích. Twilight je jen smutný příběh o společensky neohrabané, submisivní, bezcharakterní, ovlivnitelné Belle - na které by nebylo jako postavě mimo to nic špatného, protože právě takový charakter by se dal využít k zajímavému růstu, to by ale Bella musela během příběhu růst a vyvíjet se, ne zůstávat u svého děsivě jasného účelu - kterou dostane do spárů muž, který jí ubližuje, ovládá její život, pokrucuje její myšlení ohledně všeho a stejně tak jsou na tom i všechny fanynky jejich nebeské lásky. Takže prosím. Uvědomte si, že tohle je podle mě skutečný důvod, proč nesnášet Stmívání.

Je to něco, nad čím je třeba se doopravdy zamyslet.

A když už jsme u tohohle tématu, přiložím menší poznámku k dalšímu neskutečně podobnému výtvoru a to je 50 odstínů šedi. Je totiž tak bolestně jasné, že to byla fanfikce na Stmívání, až je to k smíchu. Upíři a vlkodlaci jsou jen nahrazeni lacinou sexuální zápletkou. A je to další výtvor, nad kterým z pro mě naprosto nepochopitelného důvodu sní miliony žen a dívek. Další dokonalý příklad zneužívajícího, totálně nezdravého vztahu. Se Stmíváním a 50 Odstíny Šedi je v tomhle ohledu tolik špatně, že by to vystačilo na několik dalších článků...

 

38 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Tess Tess | Web | 4. srpna 2014 v 23:21 | Reagovat

Herce co tam dosadili jsou dobří, sice to není ončo to, co nadržené a chtivé mladé a chtivé ženy chtěli ale i tak je to super!:D

Já se asi hecnu a do kina si na to zajdu, i když celkem pochybuji, že to bude obsahovat pořádnou erotiku, pokud ne, zklame to hodně fanynek, proto se uvidí jestli to bude propadák nebo trhák :D..

2 Adina Adina | Web | 8. srpna 2014 v 20:49 | Reagovat

Stmívání se mi taky nelíbí a ani jsem v tom nemusela vidět tak hluboké důvody jako ty (i když jak to čtu tak máš 100% pravdu).
Ohledně filmu - herecké výkony jsou docela amatérské a občas jsem nevěděla, jestli to není nějaká parodie na něco a celé je to prostě na hlavu postavené - nemůžu si pomoct :D

3 Lady≈Claire Lady≈Claire | E-mail | Web | 9. srpna 2014 v 12:36 | Reagovat

Nenávidím Stmívání. Je to hloupé, ukňourané, jako by to všechno napsala všechno ve svym jahodovym tejdnu.
Nesnesitelný, neschopný. Hloupá Bella, která si sama nedokáže ani utřít zadek.
Jestliže se v tom autorka zhlídla a v hlavní postavě je schovaná ona sama, no tak v tom případě lituju celou její rodinu. :-!

4 Amia Amia | Web | 15. srpna 2014 v 22:40 | Reagovat

Domácí zneužívání? Nebo pak dominantně-submisivní vztah, který není nesprávný, pouze je v sáze Stmívání špatně podaný (pokud to tedy budeme brát takhle)

Jo, sledování ve spánku je fakt divný, jinak se mi to ale vůbec nezdá jasný a strašný. Když jsem hledala, taky jsem v tom našla věci, že bych nevěřila :-)

(A 50 odstínů prosím ne ne ne (byla to dokonce SLASH fanfikce ;-) ), to je prostě čistý porno a DS vztah TAK zkomolený, že kdybych byla americká subminka nebo dominanta, tak ji snad i žaluju. Za pomluvu ohledně sexuálních preferencí, či něco podobného).
Tam se nic hledat nedá, protože tam zkrátka nic není

5 Lokusta Lokusta | E-mail | Web | 23. srpna 2014 v 20:18 | Reagovat

Knihu som nečítala a z filmu som videla len útržky. Zato článok som zlupla. Prekvapuje ma jeho originalita, tvoja invenčnosť a svojím spôsobom odbornosť. Páčilo sa mi to. Dúfam, že si úroveň udržíš aj v nasledujúcich textoch.

6 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 24. srpna 2014 v 15:42 | Reagovat

Zajímavý názor. Souhlasím.

7 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 25. srpna 2014 v 12:41 | Reagovat

Obojí znám: Stmívání jsem četla celé, Odstíny jenom první knihu a obojí vnímám jako brak na pouhé pobavení. Hned na první pohled jsem poznala, že tohle není zdravý vztah, ale rozhlédněme se kolem sebe... toto je až příliš časté.

8 ebb ebb | 27. srpna 2014 v 12:34 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím. Také ho nesnáším :)

9 Marillee Marillee | E-mail | Web | 27. srpna 2014 v 12:50 | Reagovat

Ooooooh, vzhledem k tomu, že jsem ty knihy nečetla, tak mi to jako filmovému divákovi nikdy nedošlo. Ale máš, zatraceně, pravdu! :D A hned jsem si u role submisivní paničky vzpomněla na 50 odstínu šedi, který je v článku taky zmíněný. :-D Já se nad podobným vztekala ve svém článku, kde jsem rozebírala sexuální vztah v dívčích románech. Jo, samozřejmě, je to výmysl, dokonalé zážitky, které v reálnu nemůžeme hledat, ale člověk si musí uvědomit, kolik mladých a nerozumných holek to může ovlivnit a zamotat hlavu.

10 Ireth Vay Ireth Vay | Web | 27. srpna 2014 v 12:51 | Reagovat

Tohle je fakt dobrý, bohatě napsaný článek. Stmívání jsem viděla a mám na to stejný názor, jako ty.

[2]: Taky mi některé scény přijdou amatérské a k smíchu :D

A 50 odstínů jsem nečetla, ani číst nebudu, protože všechny recenze na knihu mi ji pořádně znechutily :D

11 Ellie Ellie | Web | 27. srpna 2014 v 13:17 | Reagovat

Úžasné myšlenky... a jak jsem to četla slovo za slovem mi to docházelo víc. Nicméně Stmívání mě nikdy nebavilo přišlo mi že je o ničem a navíc se mi vůbec nelíbí Robert, je tak odpuzující. A Bella, k tomu jak jsi řekla, že až na vztah s Edwardem je naprosto bezcharakterní, v tom s tebou souhlasím. Navíc mi přijde, že má pořád jeden výraz v obličeji, neumí se prostě tvářit normálně :-?

12 soul-underground soul-underground | Web | 27. srpna 2014 v 13:29 | Reagovat

Dobrý článek :D Stmívání je nuvěřetelná snůška sraček a nechápu kolik lidí to obdivuje a může se na to koukat znovu a znovu.

13 music-germany music-germany | E-mail | Web | 27. srpna 2014 v 13:31 | Reagovat

Stmivani jsem jak cetla, tak videla, knizky celkem ujdou (ale vracet se k nim nehodlam), filmy jsou des, hlavne kvuli tem postavam - nemuzu se divat na Pattisona a Stewart. Nicmene mas pravdu, kdyz jsi to tak pekne rozebrala, zamyslela jsem se nad tim a neco na tom bude :D
Co se tyce 50 odstinu, necetla jsem a ani nebudu, neholduju takove literature ani filmum .. :D

14 MaddyHarry MaddyHarry | Web | 27. srpna 2014 v 13:36 | Reagovat

Stephanie Meyerová je mormonka? Tak to si musím jít vzít prášek.... O_O

15 Trinity Estridge Trinity Estridge | E-mail | Web | 27. srpna 2014 v 13:36 | Reagovat

Dobrý článek, v podstatě s ním souhlasím. Ale. V těchto knížkách jsou podobné vztahy dost pokroucené, ale v reálu to vypadá úplně jinak. Takže se ptám, v čem je špatně být submisivní? Submisivita není automaticky nezdravý vztah a naopak. :)
Ale s tím stalkováním ve spaní souhlasím, kdyby mi tohle někdo udělal, asi bych šla na policii.

16 feministicgirl feministicgirl | Web | 27. srpna 2014 v 14:27 | Reagovat

Já osobně nejsem z těch, co Stmívání oslavují, a nejsem ani z těch, kdo ho prohlašují za nejhorší love story ever. Na jednu stranu ho mám ráda a na druhou si uvědomuju jeho stupiditu, tedy hlavně těch filmů. Tenhle článek má ale fakt něco do sebe. Asi ještě nikdy mě nenapadlo dívat se na to z tohohle úhlu pohledu.
Jinak s posledním odstavcem souhlasím naprosto. 50 Shades je ubohost. Knížka dobrá leda tak na utření zadku, když náhodou dojde toaleťák.

17 Chloë Noir Chloë Noir | E-mail | Web | 27. srpna 2014 v 14:27 | Reagovat

Ak si odmyslím "príbeh" a zameriam sa len čisto na vzťah tak v niektorých veciach sa to trochu podobá na môj. Ale ja viem, že priateľ je ten dominantný, no mne to tak celkom vyhovuje. Nie vždy je to teda zlé. No vzťahy by tak bežne rozhodne vyzerať nemali pokiaľ to stopercentne nie je so súhlasom oboch partnerov. A tie modriny, stalking, zakazovanie a proste obmedzovanie slobody toho druhého to už vôbec nie. Celkovo ten ich vzťah neukazuje to, ako by vzťah mal vyzerať, tak ako 50 shades of Gray absolútne neukazuje ako to je v skutočnosti s BDSM. Všetko sú to veci, ktoré si niektorí ľudia neuvedomujú a ako píšeš...potom niečo také berú ako veľkú lásku.

18 Plačící anděl Plačící anděl | Web | 27. srpna 2014 v 15:43 | Reagovat

Stmívání jsem nikdy nečetla ani neviděla, ale stačí mi kamarádky, které o tom neustále mluví a mám jasno - ne. Tohle vidět nemusím.
Nemůžu tedy potvrdit, jestli máš pravdu, ale věřím ti. :-) Představa, že tohle četly miliony dívek je příšerná.
No a 50 odstínů? O tom se snad ani nebudu vyjadřovat. Když na to vidím reklamu, je mi zle.
Velmi zajímavý článek, už dlouho mě žádný nezaujal až doteď. ;-)

19 Guizmo Guizmo | 27. srpna 2014 v 15:48 | Reagovat

Tak to je masakr, tohle by mě nikdy nenapadlo o.O

20 Soreia | creyativite Soreia | creyativite | Web | 27. srpna 2014 v 16:24 | Reagovat

Absolútne súhlasím! Toto by si mali prečítať vˇsetky tie fanynky! :) vážne by mi to nenapadlo. Síce pri fifty shades mi to prišlo choré, ale teraz som si uvedomila že taký je aj twilight!

[Smazaný komentář] fanúšǐcka čo? :) áno, možno trochu súhlasím. Je pravda že nemôžu byť dvaja dominantní, ale Bella bola myslím že až nadmieru naivná a taká postava celkovo (myslím aj Anastasiu) je nereálna.  (Neviem či som príliš optimistická, ale neviem si nikoho skutočného takto predstaviť.)

Zlé je to,'keď tie malé dievčatá, budú naschvál také naivné, a hlúpe..

Na tvoj blog sa iste pozriem ešte raz :)

21 Ter Ter | E-mail | Web | 27. srpna 2014 v 16:33 | Reagovat

Myslím si, že máš v podstatě pravdu. Nikdy jsem nad tím takto podrobně neuvažovala ale vždy jsem kritizovala ten klučičí přístup v obou ze zmíněných knih. Dobrý článek.
Bohužel v anketě nemohu hlasovat jelikož se nehodím ani k jedné z možností.

22 OXIS OXIS | Web | 27. srpna 2014 v 17:19 | Reagovat

Máš pravdu. Já Edwarda úplně nesnáším, jediní, co se mi líbili byli Jasper a Alice.:D
Četla jsem první díl a je to takové..no, nic moc. Vlastně je to celkem o ničem.

23 Desirée Lydon Desirée Lydon | Web | 27. srpna 2014 v 17:42 | Reagovat

Zajímavý článek a vlastně s ním dost souhlasím. Když se na knihy a filmy podívám zpětně, vlastně máš pravdu. Musím se zastat Meyerové, že nejspíš nebylo v jejím zájmu vytvořit takový vztah, ale stalo se. Hm, takhle se dobře manipuluje se společností. Bella je opravdu bezcharakterní a v Edwardovi jsem nikdy neviděla muže, který by mně nějak zvlášt oslňoval (mimo to, jak se třpytí :D)

24 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 27. srpna 2014 v 17:51 | Reagovat

Tenhle zajímavý názor čtu poprvé a musím se s ním totálně ztotožnit. Nedokázala bych to popsat líp. Vlastně jsem nemohla přijít na to, co mi na Belle tak nesedí. Byla to její neskutečná, až k vzteku, submisivita. Když jsem četla knížku, v mnoha situacích jsem si říkala "Bello, ty jsi taková kráva." Tímhle se mladý holky naučí, že pro osudovou lásku je třeba obětovat i sama sebe, přitom pravá láska by tohle po dívce nikdy nechtěla. Edward není ochranitelský, ale maniak a posedlý kontrolou nad Bellou. Škoda, že většina holek ve věku -náct nad tím bude slintat a hledat přesně takovej typ kluka.

25 Dragell Dragell | Web | 27. srpna 2014 v 17:57 | Reagovat

Já to beru s nadhledem, je to jen příběh a pokud si z něj dívky, které jej čtou, neberou příklad, pak je vše v pořádku. Na trhu se objevují knihy i s horší tématikou.
Každopádně zajímavý náhled na knihu, máš zcela pravdu.

26 angry-young-woman angry-young-woman | Web | 27. srpna 2014 v 18:42 | Reagovat

Konečně na to někdo poukázal. Skvělý článek. Tleskám! :-)

27 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 27. srpna 2014 v 19:06 | Reagovat

Mně se Stmívání ve dvanácti letech vyhlo a první film jsem viděla až o tři roky později (prostě do té doby jsem měla takovou ideu, že vše, co se líbí většině je odpad, kterému se co možná nejvíc vyhnout- nálady adolescenta, no :D ), takže, když jsem si dělala názor na Edwarda, došlo mi, že mně žádný dominantní hejsek s patriarchatními sklony nějak neozáří. :D a tak jsem si vytvořila alergii na young adult literaturu a to hlavně kvůli absolutně submisivním hrdinkám, které se ve všem i přes svou "jedinečnost" spoléhají na hlavního mužského představitele a nechávají mu ve všem hlavní slovo- i když jsou tak odvážné a nebojácné.
To že to na mladých děvčatech něco zanechává je jasné. Kluci dominantního typu to budou mít jednodušší před těmi s "menšími lokty", které díky mediím holky budou považovat za slabochy. A to je mi líto, protože to méněcenní jedinci nejsou jenom to není vidět (a mnozí z nich jsou mnohem charakternější než ti typu Edward). Vyrůstá nám tu generace potencionálně zneužívaných žen, super...
O Mormonech jsem nedávno četla určitou studii... jako... ehm... sekta :-? *vycouvává, vycouvává*... kdysi tato organizace praktikovala mnohoženství a jako většina sekt nepovažuje ženu za rovnoprávnou muži, možná odtud to ta paní má, no ^^"
Proč jsou Odstíny šedi tak podobné Stmívání? No, protože autorka nynějšího bestselleru je náruživou fanynkou do Stmívání, kde se i inspirovala, tak je to...

[25]: Jak píše Dragell, kdyby si to ty dívky nebraly k srdci je to jednoduché počtení bez přemýšlení, bohužel typy, co čtou tohle jsou buď dvanáctiletá stvoření utvářející si vlastní osobnost tedy v cela ovlivnitelné fázi anebo slečny a ženy, které tyto věci nevidí a přijímají je, protože toho moc z knih nepochytili. Ono je to těžké, protože nikdo takový, kdo se tím nenechá ovlivnit to číst nebude. :-D

28 Beautiful sick mind Beautiful sick mind | Web | 27. srpna 2014 v 19:32 | Reagovat

Úplně jsem čekala na konec článku, jestli se tam objeví zmínka o odstínech (které nejen, že jsou ukázkou nezdravého vztahu, ale jsou taky naprostý knižní brak). Podle tohohle popisu se přímo vybízí! =D
A ano, když se nad tím zamyslím, je to pravda.
Když jsem před skoro 6 lety držela v ruce první díl, myslela jsem si, že je to něco úžasného, pak jsem postupně zhltla další 3 díly a pak přišel film. BUM! Jako kdyby mi někdo nafackoval trapností =D. No co se dá dělat, kritizovat můžeme, ale lidi to stejně budou číst dál ;). Nebo přinejmenším koukat na ty hrozný filmy.

29 Magdalene Magdalene | Web | 27. srpna 2014 v 19:41 | Reagovat

Zajímavý článek.. Knihu jsem nečetla a film jsem pořádně neviděla, takže jsem neměla kdy postřehnout to, jak ten jejich vztah vypadá, ale dokázala jsem si to živě představit. Já se ke Stmívání stavím tak, že je to prostě jen příběh, který zaujal spoustu mých kamarádek a tím to pro mě hasne. Rozhodně je ale dobré zamyslet se nad tím, co jsi napsala. Ne jen kvůli tomu, co se týká Stmívání, ale kvůli tomu, že vážně není těžké představit si to i v reálném životě.

30 Luce Luce | E-mail | Web | 27. srpna 2014 v 19:43 | Reagovat

Ja mám Twilight rada, ale veci, ktoré tu píšeš, sú s veľkej časti pravdivé. Bella je proste postava, ktorá ide s vodou, nie je sama sebou. Ty si objektívny kritik, ktorých ja mám fakt rada, pretože sama objektívne posúdiť neviem. Ja vidím vo všetkom len to dobré. :-?
Čo niekedy nie je práve najlepšie.

31 Maya Maya | 27. srpna 2014 v 20:02 | Reagovat

Vcelku zaujímavý článok, musím sa priznať, že takto som nad tým ešte ani neuvažovala. Z kníh som čítala len prvú časť, no aj to som sa musela prehovárať, aby som ju vzala do rúk, pretože som čakala, že sa tam stane niečo zaujímavé. Ostatné som už radšej nečítala :-D Filmy ma veľmi neoslovili, ani som všetky nevidela...

Keď sa však nad tým teraz zamyslím, musím uznať, že máš pravdu :)

32 WhitEvil/taková normální ještěrka WhitEvil/taková normální ještěrka | Web | 27. srpna 2014 v 21:20 | Reagovat

Já Stmívání nikdy neměla moc v lásce. Nějak se mi příčilo a já ani nevěděla, proč. O to více mě mrzelo, že o tom denně někdo ve škole básnil.
Teoreticky vzato by v tom mohl být i podvědomí pocit, že je ten vztah nezdravý a tak nějak nenormální.

Jsem moc ráda, že si to takto vypsala a líbí se mi, že to donutí (aspoň pár lidí) k přemýšlení. Máš za tento skvostný článek ode mně velký respekt! :-)

33 Spencer Spencer | Web | 27. srpna 2014 v 21:25 | Reagovat

Wow, před pár lety jsem byla totální Twilighterka, ale musím uznat že máš pravdu. :-)

34 Zlatka Zlatka | Web | 27. srpna 2014 v 22:47 | Reagovat

Stmívání jsme žrala, ale to už je pár let zpátky :) Když jsem si během minulého školního roku chtěla odpočinout, sáhla jsem po Stmívání, že zavzpomínám na "bezstarostná léta". No, po pár stránkách jsem to zavřela, protože se to nedalo číst. Bella je naprosto dezduchá schránka plná sraček. K čemukoli s Edwardem jsem ani nedošla.

35 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 28. srpna 2014 v 0:38 | Reagovat

Hezkej rozbor. Ale ta knížka je fakt pitomá věc.

36 angloarab-balik angloarab-balik | E-mail | Web | 28. srpna 2014 v 8:46 | Reagovat

Velmi zajímavý názor, musím s ním jednoznačně souhlasit. Viděla jsem tedy (naštěstí) jen první díl a už po prvních 15 minutách jsem se modlila, aby byl konec. Bella mi přišla jako tupá kráva (s prominutím), co si nechá s*át na hlavu (slušněji to snad nejde) a E. mi připadal jako sebestředný egoista, kterého bych hnala, že by nestihl ani schody spočítat :-?
No asi nejsem ta správná cílová skupina, pro kterou byl tento stupidní příběh vymyšlen...

37 Miky - cherlloyd.blog.cz Miky - cherlloyd.blog.cz | Web | 28. srpna 2014 v 10:56 | Reagovat

Mě bavil jen první díl a jen chvíli.:) Jinak nejsem příznivcem týhle ságy. Jediný co se mi na tom líbí je Kristen :)

38 macatamamina macatamamina | Web | 28. srpna 2014 v 13:19 | Reagovat

Stmívání jsem viděla jednou a ani jsem to nedokoukala. Nevím, proč z toho všichni tak šílej. Ale tvůj rozbor filmu je velmi zajímavý. Pěkný článek

39 Nosferatu Psiren, NEblahé paměti Nosferatu Psiren, NEblahé paměti | E-mail | Web | 28. srpna 2014 v 13:30 | Reagovat

Takovéto knihy nastavují zdrcadlo dnešní společnosti, kde je v pořádku nechat se ovlivňovat a využívat. Bohužel.
A ještě ty xichty do toho :-?

40 Kira Yume Kira Yume | E-mail | Web | 28. srpna 2014 v 13:30 | Reagovat

Páni, takhle jsem o tom nepřemýšlela. Pokaždé, když jsem zaslechla Twilight, tak mě napadlo spíš jen to, že to má nesmyslný děj a oblbuje mladé dívky atd. A sama ani nechápu, jak jsem dokázala přečíst knížky.
V tomhle s tebou tedy naprosto souhlasím. Alespoň je vidět, že nejsem sama. :-D

41 AD AD | Web | 21. září 2014 v 10:03 | Reagovat

Myslím, že jsem někde četla, že vztah Belly a Edwarda splňuje opravdu všechny podmínky nezdravého "abusive" vztahu.

Paní Meyerová je však Mormonka, tak opravdu nevím, kde se tohle všechno v ní bere. Možná ta "pokora" vůči muži? :D

42 Libor Libor | Web | 4. října 2014 v 10:34 | Reagovat

Nečetl jsem to a ani ty filmy jsem neviděl (asi je to dobře, nejsem "cílová skupina"), ale tak nějak tuším o čem tato kniha (knihy) je, to bych musel žít na opačné straně vesmíru :-).
Skvěle a velmi výstižně napsaný článek.

43 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 1. dubna 2015 v 21:27 | Reagovat

Já jsem viděla jen kousek jednoho dílu, a tolik mě to nezaujalo, že jsem knihy ani nečetla, i když jsou prý o něco lepší. Nevěděla jsem, že je tam toto ukazováno, a dost mě to překvapilo. Možná už jsem příliš podlehla jiné představě lásky (která asi také není ideální, ale budiž), ale už jsem konečně pochopila, proč si někteří lidé stále myslí, že žena má být slepice a muž dominantní buran.
Úžasný článek, opravdu. Jestli je i pravdivý, to je na posouzení každého čtenáře Stmívání, ale donutil mě se hodně zamyslet...

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama